Weer kritiek op Meghan Markle: peperdure ambachtelijke jam komt gewoon uit grote fabriek
12 juli 2025
Meghan Markle krijgt opnieuw kritiek te verduren, en dit keer draait het niet om een documentaire of een koninklijke rel, maar om… jam.
De hertogin van Sussex lanceerde eerder dit jaar haar nieuwe lifestylemerk, waarbij onder meer jam, thee en honing gepresenteerd werden als luxe, ambachtelijke producten met een persoonlijk tintje. Maar dat verhaal blijkt minder huiselijk dan het lijkt.
Geproduceerd in grote fabriek
De jam, waarvan een potje met frambozensmaak zo’n 6,50 pond (ongeveer 7,60 euro) kost, wordt verkocht als iets dat Meghan zelf in haar keuken zou maken, met dochtertje Lilibet aan haar zijde, als we de promo mogen geloven. Toch blijkt uit Britse media dat de realiteit een stuk minder romantisch is. De jam zou helemaal niet in Californië gemaakt worden, maar geproduceerd worden in een fabriek van The Republic of Tea in Illinois, meer dan 3.000 kilometer van Meghan’s villa in Montecito.
Ook honing en thee uit dezelfde fabriek
Ook haar andere producten, zoals de sinaasbloesemhoning (die ruim 23 euro per potje kost) en de kruidenthee (10 euro voor 12 zakjes), zouden uit dezelfde fabriek komen. Bronnen dicht bij het merk zeggen dat het oorspronkelijke recept van Meghan ‘als inspiratie diende’. Maar dat het vervolgens werd aangepast om geschikt te zijn voor massaproductie. Ambachtelijk? Niet echt.
Netflix heeft vinger in de pap
Tot overmaat van ramp wordt nu ook duidelijk dat het merk minder in haar eigen handen ligt dan eerst werd gedacht. Achter de schermen lijkt Netflix een flinke vinger in de pap te hebben. In een recente podcast gaf Meghan zelf al aan dat haar oorspronkelijke idee heel anders was. “Ik wilde mijn producten eigenlijk gewoon lokaal verkopen. Misschien op een kleine markt of fair”, vertelde ze in ‘Aspire with Emma Grede’. “Maar samenwerken met Netflix bracht het merk naar een veel hoger plan.” Of dat hogere plan ook het vertrouwen van de consument oplevert, is nog maar de vraag.
BEELD GETTY IMAGES
LEES OOK
Uit andere media