Meghan Hertogin Van Sussex Afwezig Met Gala

Meghan Markle lanceert op 1 juli haar eigen wijn

Op 1 juli rolt Meghan Markle haar allereerste wijnproduct de markt op: een rosé onder het label van haar lifestylemerk As Ever. 

De hertogin van Sussex voegt daarmee een nieuw hoofdstuk toe aan haar zakelijke activiteiten in Californië. Maar het is niet alleen de wijn die voor reuring zorgt, vooral de gekozen lanceringsdatum roept vragen op.

Rosé met een bijsmaak?

De rosé komt uit de prestigieuze Napa Valley en wordt omschreven als een frisse wijn met zachte smaken van steenfruit en een elegante afdronk. Meghan kondigde de wijn eerder deze week aan via haar sociale media, en benadrukte dat het om een product van haar merk As Ever gaat, al zou Netflix achter de schermen ook flink de touwtjes in handen hebben.

Tweede Seizoen Meghan
Meghan in haar Netflix-serie

De fles verschijnt op 1 juli in de (digitale) rekken. En juist die datum zorgt voor ophef: het is de geboortedag van prinses Diana, die dit jaar 64 zou zijn geworden. Diana, moeder van prins Harry, is een terugkerende figuur in het publieke verhaal van het Sussex-koppel.

Diana als marketingmiddel?

Hoewel Meghan Diana nergens bij naam noemt in haar wijnpromo, blijft het Britse medialandschap niet stil. Critici beschuldigen haar ervan de herinnering aan de geliefde prinses te gebruiken voor commerciële doeleinden. Op sociale media klinkt het fel: “Een rosé lanceren op Diana’s verjaardag? Serieus?”, klinkt het bij royaltywatcher Victoria Arbiter. En op X noemt iemand het “een goedkope poging om cash te slaan uit de nagedachtenis van een icoon”.

Dat Harry en Meghan geregeld naar Diana verwijzen in hun publieke uitingen is geen geheim. In hun Netflix-documentaire, in Harry’s boek Reserve, en zelfs in Meghan’s kledingkeuze is de invloed van Diana zichtbaar. Harry beweerde eerder dat zijn moeder destijds overwoog naar Amerika te verhuizen.

Ophef of strategie?

Volgens royalty-kenners is de timing allesbehalve toeval. “De Sussex-brand is gebouwd op de link met Diana”, stelt Arbiter in de Daily Mail. “Ze weten dat Diana’s naam altijd media-aandacht genereert. Hoewel ze hun anti-koninklijke retoriek wat hebben afgezwakt, blijft het verleidelijk om op zulke symbolische momenten te blijven verwijzen naar haar.”

BEELD GETTY IMAGES / ANP

LEES OOK

Lees meer Verenigd Koninkrijk

Uit andere media


Vera Guldemeester

Vera Guldemeester werkt sinds 2023 als freelance redacteur bij Royalty Online en creëert content over royals in het binnen- en buitenland. Ze heeft een passie voor schrijven, reizen en eten. Als ze niet aan het werk is, dan is ze in de keuken te vinden, waar ze de lekkerste taarten en koekjes bakt.

Meer van Vera