Kranten plaatsen toch vakantiefoto’s

Zijn de kranten de mediacode beu? Die vraag kan men zich stellen bij het openslaan van de ochtendkranten van vandaag. AD plaatst een foto van Willem-Alexander, Máxima en Amalia op de ski's op de pistes van Villa La Angostura. En Trouw plaatst op pagina vijf een foto van Máxima die aan het abseilen is. Op de website www.royalblog.nl van GPD staat bovendien een ander vakantiekiekje, geblurred weliswaar. De foto's zijn geleverd door het internationale persbureau AP. Het zijn paparazzi-foto's: er is niet geposeerd en er is geen toestemming verleend om de foto's te publiceren. En daarmee dus in strijd met de mediacode. Eerder deze week adviseerde de Rijksvoorlichtingsdienst een tijdschrift nog andere vakantiefoto's niet te plaatsen. De dienst, die voorlichting van het Koninklijk Huis verzorgt en aanspreekpunt is voor mediacode-zaken, zal nu dus moeten reageren. En op het ongeoorloofd publiceren van vakantie staan fikse sancties. Tot nu toe maakten de Prins van Oranje en zijn vrouw, ook namens de kinderen, altijd de gang naar de rechter. Dat was nadat de weekbladen Privé en Party  vakantiefoto's publiceerden. De rechter gaf het kroonprinselijk paar in beide gevallen gelijk en veroordeelden de bladen tot het betalen van schadevergoeding. Het is voor het eerst dat twee kranten de regels van de mediacode overschrijden aangaande vakantiefoto's en het zou vreemd zijn als de kroonprins nu NIET naar de rechter stapt.

De voegen van de mediacode kraakten overigens al eerder, toen er onduidelijkheid ontstond over foto’s van de kroonprins en zijn vrouw bij het concert van U2. Aanvankelijk leken de foto’s niet te mogen worden geplaatst, maar uiteindelijk werd tegen publicatie toch geen bezwaar gemaakt.

Geef een reactie

Gerelateerde artikelen