×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.
  • De meelevende koning

    Door Marc van der Linden

    Als er op het koningschap van Beatrix wordt teruggekeken, dan heeft men het vaak over haar optreden na grote rampen. De foto waarop ze met haar hand voor de mond en ogen die ontzetting en verdriet lieten zien na de Bijlmerramp langs de ingestorte flat liep, staan eenieder in het geheugen gegrift. Net als hoe…

    Lees column
  • Meest gelezen

  • Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

  • Noorse Hof geeft fout toe over vakantiehuis kroonprins Haakon

    Noorse Hof geeft fout toe over vakantiehuis kroonprins Haakon

    Het Noorse koninklijk huis geeft toe dat er in 2007 een fout is gemaakt bij de aankoop van twee vakantiehutten door kroonprins Haakon. Op de website van het koningshuis is een uitgebreid artikel overgenomen uit de lokale krant Laagendalposten waarin uit de doeken wordt gedaan wat er destijds is misgegaan.


    Aanleiding voor de ongebruikelijk stap van het paleis was een publicatie in de republieksgezinde nationale krant Dagbladet. Die onthulde dat de twee vakantiehuisjes – één voor het kroonprinselijk paar en één voor de beveiliging – niet geregistreerd stonden op naam van de kroonprins, maar op naam van zijn secretariaat. Dat had destijds ook voor de koop getekend.

    Experts werden erbij gehaald om aan te tonen dat dit een vreemde constructie was. Paleizen en koninklijke woningen waren óf van de staat óf van de koninklijke familie zelf, maar niet van hun staf, zo maakte het dagblad duidelijk. Het paleis dook daarop nog eens in de eigen papieren en stelde vast dat de tenaamstelling inderdaad fout was. De hutten waren wel degelijk eigendom van de kroonprins. Er zou snel een aanpassing van de papieren volgen.

    In het artikel in Laagendalposten werd uitgelegd hoe destijds de gang van zaken was, dat er niets illegaals was gebeurd en dat de staf alleen had getekend namens de kroonprins. Dagbladet is al enige tijd bezig met onderzoek naar de financiële huishouding van het koningshuis, en de weerslag daarvan op de staatsbegroting.

    6 mei 2016 - 10:11