×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.
  • Meest gelezen

  • Elizabeth’s wraak op Marokkaanse koning

    Door Marc van der Linden

    Koningin Elizabeth staat bekend om haar onkreukbaarheid. Dat is bij de Oranjes wel anders. Bij Beatrix kon, vooral toen ze nog koningin was, soms het gezicht op onweer staan. Onze huidige koning kan ergernissen maar moeilijk kan verbergen en zijn grootmoeder, koningin Juliana, kon zelfs publiekelijk stampvoeten als het niet ging zoals zij wilde. Maar…

    Lees column
  • Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

  • NPO en DWDD ontkennen betaling Koningslied

    Update: NOS niet eens met 'gebrek aan wederhoor'

    NPO en DWDD ontkennen betaling Koningslied

    De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en De Wereld Draait Door ontkennen dat ze geld hebben gekregen voor de promotie van het Koningslied. De NOS meldde donderdag op basis van een overeenkomst tussen de NPO en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging dat er is betaald voor 'programmakosten NPO Radio 2 en DWDD'.


    "De suggestie van de NOS dat er is betaald om aandacht te besteden aan het Koningslied in De Wereld Draait Door of in andere NPO-programma's is niet juist'', zegt de NPO in een verklaring. Dieuwke Wynia, hoofdredacteur van De Wereld Draait Door twittert: ,,DWDD heeft niet betaald gekregen voor promotie koningslied. Berichtgeving NOS klinkklare nonsens.''

    De NOS had de overeenkomst opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).

    Update 11.13 uur: NOS niet eens met 'gebrek aan wederhoor'

    NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff zegt verbaasd te zijn over de suggestie dat er geen wederhoor is gepleegd bij de berichtgeving over het Koningslied. "De suggestie dat het niet is voorgelegd, is niet correct. Eerst wilde de NPO geen informatie geven, en nu wordt gezegd dat het niet klopt. We hebben herhaaldelijk informatie gevraagd over de programmakosten, maar die wilden ze niet bekendmaken.''

    De NOS besloot daarom een beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) en berichtte dat NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door geld hadden gekregen voor de promotie van het Koningslied. De NPO maakte daarna bekend dat hier geen geld voor was uitgegeven, maar dat deze informatie in de WOB-stukken onzichtbaar was gemaakt.

    ''Als je het weglakt, weet je niet of er nul euro staat of een ander bedrag'', zegt Gelauff. "Er was voor ons niet zoveel aanleiding dit opnieuw voor te leggen. Als we dat hadden gedaan, had de NPO toch gezegd dat het om gevoelige informatie ging en dat het daarom was weggelakt.''

    10 september 2015 - 10:30