×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.
  • De koninklijke familie wordt kleiner

    Door Marc van der Linden

    Er zijn altijd mensen die het raar vinden als niet de hele koninklijke familie komt opdraven bij een feest. Bij het feest voor de 75ste verjaardag van prinses Margriet ontbraken bijvoorbeeld de koning en de koningin en haar zus prinses Christina. Maar als mensen dan zeggen het raar te vinden, vraag ik me af hoe…

    Lees column
  • Meest gelezen

  • Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

  • Zweeds hof boos over reclamecampagne

    Vervoersbedrijf zinspeelde op ontrouw koning Carl Gustaf

    Zweeds hof boos over reclamecampagne

    De Zweedse vervoersmaatschappij Västtrafik haalt reclameposters terug die leken te zinspelen op de ontrouw van koning Carl Gustaf. Het bedrijf kreeg klachten over de affiches die onderdeel waren van een campagne voor een toeristische app, die de reizigers vertelt over de geschiedenis van de stad Göteborg.


    De posters met de tekst 'Se var kungen var otrogen' ('Zie waar de koning ontrouw was') verwijzen eigenlijk naar een woning in de Linnégata die koning Oscar II (1829-1907) voor zijn maîtresse had gekocht. Västtrafik had er niet bij stilgestaan dat reizigers de tekst vooral zouden koppelen aan de huidige koning, Carl XVI Gustaf. De afgelopen jaren zijn in verschillende media verhalen opgedoken dat de koning het in het verleden niet zo nauw nam met de huwelijkse trouw.

    Er kwamen veel negatieve reacties op de poster, onder meer via de Facebookpagina van het bedrijf. Ook het hof was stomverbaasd. Woordvoerster Margareta Thorgren liet woensdag aan de krant GT weten: 'Het is een uiterst merkwaardige tekst en ik kan goed begrijpen dat mensen erop reageren.' Ook zou de poster volgens het hof de waardigheid van de koning aantasten en is er sprake van laster.

    Inmiddels heeft Västtrafik de betreffende poster verwijderd. 'Reclame moet gevoelens oproepen en doet dat vaak ook, maar in dit geval had er aandacht moeten ontstaan voor onze sightseeing-app,' aldus een woordvoerder donderdag. Andere affiches hangen nog wel in bus- en tramhaltes, waaronder een met een verwijzing naar koning Gustav II Adolf (1594-1632).

    31 juli 2015 - 12:11