×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.
  • De meelevende koning

    Door Marc van der Linden

    Als er op het koningschap van Beatrix wordt teruggekeken, dan heeft men het vaak over haar optreden na grote rampen. De foto waarop ze met haar hand voor de mond en ogen die ontzetting en verdriet lieten zien na de Bijlmerramp langs de ingestorte flat liep, staan eenieder in het geheugen gegrift. Net als hoe…

    Lees column
  • Meest gelezen

  • Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

  • Prinses Margriet doopt schip

    Prinses Margriet doopt schip

    Prinses Margriet heeft zaterdagmiddag nog net voor een fikse stortbui het nagebouwde expeditieschip van Willem Barentsz gedoopt. Zij wenste De Witte Swaen, die overigens nog moet worden afgebouwd, een behouden vaart.


    De naam van de boot waarmee Barentsz de noordelijke doorvaart naar Indië probeerde te vinden en waarmee hij op Nova Zembla strandde, is eigenlijk altijd onbekend gebleven. Volgens onderzoek in de archieven heette het origineel De Witte Swaen, zo maakte bouwmeester Gerald de Weerdt bij de doopplechtigheid bekend. Hij heeft althans nog geen bewijzen van het tegendeel gevonden.

    Op de kade in Harlingen, waar sinds 2010 door een groep vrijwilligers op een werf aan het schip is gebouwd, had zich veel publiek verzameld om de doop en de daarop volgende te water lating – via een hijskraan – te zien.

    Moe

    In De Witte Swaen zitten al 27.000 manuren aldus De Weerdt, die trots was op het voorlopige resultaat. "We zijn tegen de stroom in begonnen, midden in de economische crisis. Het heeft daarom zo lang geduurd en soms waren we er ook wel moe van", bekende hij eerlijk.

    In het komende jaar moet het schip letterlijk en figuurlijk worden opgetuigd: masten, ra's, zeilen en tuigage ontbreken nog.

    27 oktober 2018 - 20:47