×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.
  • Staatsbezoek aan voormalig Nederlands-Indië

    Door Marc van der Linden

    De koning en koningin hebben hun staatsbezoek aan Indonesië er op zitten. Meteen na hun wintersportvakantie in Oostenrijk vertrekken ze naar het land dat ooit deel uitmaakte van het Koninkrijk der Nederlanden. We kunnen er genoeg over zeggen, maar Nederland is het voormalige NederlandsIndië veel verschuldigd. Het heeft ons land niet alleen rijker gemaakt, maar…

    Lees column
  • Meest gelezen

  • Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

  • Dít zegt een cultureel wetenschapper over rolmodel Amalia

    Prinsessen en popcultuur

    Dít zegt een cultureel wetenschapper over rolmodel Amalia

    Dat Amalia zich steeds meer ontwikkelt tot rolmodel, blijkt wel nu haar reflecterende zonnebril kort na de fotosessie van de jaarlijkse wintersportvakantie van de Oranjes niet meer verkrijgbaar is.


    En dat is opvallend, vindt cultureel wetenschapper Anneke Smelik van de Radboud Universiteit. Het zijn normaal celebrity’s uit de popcultuur die de mode beïnvloeden.

    Run op zonnebril

    Amalia draagt deze week in het Oostenrijkse skioord Lech een opvallende bril van het Amerikaanse merk Privé Revaux, was dinsdag te zien tijdens de fotosessie. Er ontstond meteen een run op het model The Madam die rond de 30 euro kost.

    LEES OOK:

    Prinsessen en koninginnen

    Het hebben van een rolmodel is al eeuwenoud, zei Smelik donderdag op NPO Radio 1. “In de modetheorie wordt gezegd dat sinds rond 1900 de lagere klassen altijd de hogere klasse imiteren. In de jaren zestig kwam daar nogal de klad in. Dus het is wel opvallend dat dit nu weer opnieuw speelt. Meestal gebeurt dit met celebrity’s, maar de jongere prinsessen en koninginnen worden nu ook rolmodellen.”

    Meghan

    In het Verenigd Koninkrijk gebeurt het vaker dat er een run ontstaat op fashion-items zodra bijvoorbeeld Catherine of Meghan ermee gezien worden. Smelik: “Het is wel echt iets van de jongere generatie. Ik denk niet dat prinses Beatrix of koningin Elizabeth ooit dat soort rolmodellen zijn geweest. De jonge prinsessen zijn veel meer bezig met stijl.” Amalia draagt dit jaar een nieuw skipak van het Nederlandse label Goldbergh. Haar bontkraag is op haar verzoek gemaakt van nepbont.

    Amalia’s rolmodel

    Zelf heeft Amalia ook een rolmodel, merkt de wetenschapper op. Dat is de Amerikaanse actrice Ashley Benson, bekend van de Netflix-serie Pretty Little Liars, die de zonnebril ook draagt om het merk te promoten. “Met Amalia zie je iemand uit de hogere klasse die zelf rolmodel wordt, maar dan ook weer zelf een rolmodel uit de celebritycultuur volgt. Ik vind dat wel een grappige opeenstapeling van effecten.”

    Bewust fashionable

    Amalia zal geen kopieergedrag nastreven, vermoedt Smelik. “Ik denk wel dat ze bewust probeert fashionable te zijn. Ik denk niet dat ze expres probeert dat dit massaal nagevolgd wordt.”

    Bron: ANP. Beeld: Hollandse Hoogte

    28 februari 2020 - 11:12