Blad mocht geheim kind prins Albert melden

Het blad Paris Match werd in 2005 onterecht veroordeeld om een artikel over een geheim kind van prins Albert van Monaco. Volgens het Europese Hof voor de Rechten van de Mens werd met die uitspraak door een Franse rechtbank het recht op vrije meningsuiting en informatievrijheid geschonden, meldt Het Nieuwsblad.

Paris Match publiceerde in 2005 een foto van de prins met een baby en schreef dat hij een geheime zoon had met de stewardess Nicole Coste. Albert klaagde het blad aan wegens schending van de privacy. Hij kreeg een schadevergoeding van 50.000 euro en het tijdschrift moest het vonnis afdrukken. Later erkende de prins het kind.

Het Mensenrechtenhof in Straatburg heeft nu besloten dat het blad wel het recht had het nieuws te publiceren, omdat de moeder dit wilde. Ook had de publieke opinie volgens de rechters 'een legitiem belang bij het afweten van het bestaan van dit kind'.

Geef een reactie

Gerelateerde artikelen