Column Marcvanderlinden

Meevliegen

Dat onze koning een vlieger in hart en nieren is, is aan alles te merken. Hij is niet alleen piloot, maar hij vliegt ook door zijn overvolle agenda heen. Het wordt mijn collega’s en mij steeds duidelijker dat het onmogelijk is dit koningspaar bij buitenlandse bezoeken volledig te volgen. De koning houdt van een overvol programma en vindt het geen probleem daarna grote afstanden af te leggen.

Even vier dagen op en neer naar Bonaire en Aruba, zoals deze week, of meteen na het staatsbezoek aan Denemarken door naar Duitsland voor een officieel bezoek aan de deelstaten. Het komende staatsbezoek aan Canada wordt meteen gevolgd door een officieel bezoek aan de Verenigde Staten. Van 27 tot 29 mei zijn Willem-Alexander en Máxima in Canada en na een dagje rust en reizen begint het bezoek aan Amerika, dat tot 3 juni duurt.  Alles bij elkaar is het paar een week van huis en in die periode worden duizenden vliegmijlen afgelegd. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft al laten weten dat het voor journalisten onmogelijk zal zijn alle onderdelen van de reis bij te wonen. Maar zelfs voor de mensen die daarmee rekening houden, zal het nog een heleklus worden. Waar de koning – terecht – meteen uit het vliegtuig in een wachtende auto stapt, moeten journalisten zich op de normale manier van A naar B verplaatsen. Door de gebruikelijke wacht- en reistijden op vliegvelden is het dus meteen al onmogelijk de koning bij te houden. Daarnaast wordt van de meereizende persmensen verwacht dat ze ruim voor aankomst van de koning klaar staan. Dat is met een overvol programma dat zich in verschillende delen van een land afspeelt gewoon onmogelijk. In het buitenland is daar een mooie oplossing voor gevonden. De pers reist in bijvoorbeeld Engeland of Amerika met het staatshoofd mee in hetzelfde vliegtuig. Dat heeft als voordeel dat de pers overal bij kan zijn, maar ook dat de kosten van het gebruik van het vliegtuig omlaag gaan. Persmensen moeten namelijk gewoon betalen voor deze vluchten. In Nederland is het bedoeling de Fokker70 die nu dienst doet als regeringsvliegtuig binnen afzienbare tijd te vervangen. Deze Fokker is te klein om grote groepen mensen mee te laten vliegen. Een ander nadeel is dat er geen grote afstanden mee kunnen worden afgelegd. In een keer naar Amerika of de voormalige Antillen lukt niet met dat toestel. Met een groter vliegtuig is dat allemaal wel mogelijk. Maar ja, groter is ook duurder en aangezien de kosten van de hofauto, het hek rondom de vakantievilla en de verbouwing van Huis ten Bosch al zoveel stof deden opwaaien, vrees ik dat er van mijn idee niets terecht zal komen…