Placeholder

Zweeds hof boos over reclamecampagne

De Zweedse vervoersmaatschappij Västtrafik haalt reclameposters terug die leken te zinspelen op de ontrouw van koning Carl Gustaf. Het bedrijf kreeg klachten over de affiches die onderdeel waren van een campagne voor een toeristische app, die de reizigers vertelt over de geschiedenis van de stad Göteborg.

De posters met de tekst 'Se var kungen var otrogen' ('Zie waar de koning ontrouw was') verwijzen eigenlijk naar een woning in de Linnégata die koning Oscar II (1829-1907) voor zijn maîtresse had gekocht. Västtrafik had er niet bij stilgestaan dat reizigers de tekst vooral zouden koppelen aan de huidige koning, Carl XVI Gustaf. De afgelopen jaren zijn in verschillende media verhalen opgedoken dat de koning het in het verleden niet zo nauw nam met de huwelijkse trouw.

Er kwamen veel negatieve reacties op de poster, onder meer via de Facebookpagina van het bedrijf. Ook het hof was stomverbaasd. Woordvoerster Margareta Thorgren liet woensdag aan de krant GT weten: 'Het is een uiterst merkwaardige tekst en ik kan goed begrijpen dat mensen erop reageren.' Ook zou de poster volgens het hof de waardigheid van de koning aantasten en is er sprake van laster.

Inmiddels heeft Västtrafik de betreffende poster verwijderd. 'Reclame moet gevoelens oproepen en doet dat vaak ook, maar in dit geval had er aandacht moeten ontstaan voor onze sightseeing-app,' aldus een woordvoerder donderdag. Andere affiches hangen nog wel in bus- en tramhaltes, waaronder een met een verwijzing naar koning Gustav II Adolf (1594-1632).