×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Rouw, roem en royalty

Door Marc van der Linden

Als je lid bent van een koninklijke familie weet je dat je niet alles privé kunt houden. Dat is, net als bij andere bekende mensen, de prijs van de roem. Bij een zeer tragische gebeurtenis als de dood van koningin Máxima’s zusje is het geen verrassing dat het in het nieuws komt. Sterker nog, het was de Rijksvoorlichtingsdienst die het bekend maakte. De enorme media-aandacht voor deze intens verdrietige omstandigheden hoort er in onze tijd nu eenmaal bij. Maar wat doet Nederland dat respectvol…

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

Publiek kan Amaliapop gaan bekijken

 Publiek kan Amaliapop gaan bekijken

De Russische poppenkunstenaar Elena Timkaeva toont dit weekend op de internationale Art Dolls Expo in Amsterdam een prinses Amaliapop. De Amaliapop werd zaterdag officieel onthuld door de 18-jarige tweelingzussen Mylène en Rosanne Waalewijn die in 2013 het Junior Songfestival wonnen en ambassadrices van Make-a-Wish zijn.


Art Dolls Expo vindt plaats in Studio Dansmakers op het voormalige Storkterrein in Amsterdam-Noord. Meer dan dertig kunstenaars uit onder meer Rusland, Oekraïne, Letland en Nederland laten in dit weekend nieuw werk zien.

Het maken van karakterpoppen gemodelleerd naar bekende mensen, zoals prinses Amalia, is een hele lange traditie. De Duitse gebroeders Heubach brachten al in 1912 een Julianapopje, de overgrootmoeder van prinses Amalia, op de markt. De prinsessen Wilhelmina en Juliana waren grote poppenliefhebsters. Prinses Juliana had een collectie van ongeveer zeshonderd speel- en sierpoppen.

De Amaliapop wordt geveild op de veilingsite Catawiki. Opbrengst van de pop gaat naar Make-a-Wish Nederland, die wensen vervult van kinderen met een ernstige, soms levensbedreigende ziekte.

Bron: © ANP, alle rechten voorbehouden
14 april 2018 - 14:17 |  Redactie |  0 reacties
 

Reacties