×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

De toekomst van De Eikenhorst

Door Marc van der Linden

Nog maximaal een jaar, schat ik, en dan zal De Eikenhorst door het koninklijk gezin worden verruild voor paleis Huis ten Bosch. De volgende zomerse fotosessie van de koning, de koningin en hun dochters zou best al in de tuin van het paleis kunnen worden gedaan. Dat zou meteen verklaren waarom het gezin de pers nu nadrukkelijk aan de voorkant van de villa ontving. In alle andere jaren gingen we altijd achterom, meteen de tuin in. Dit keer lieten ze het pand, waarin ze zoveel gelukkige tijden…

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

'Radio 2 en DWDD kregen geld voor Koningslied'

Voor 'redactionele aandacht' en 'promotie rond de actie'

'Radio 2 en DWDD kregen geld voor Koningslied'

NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door hebben geld gekregen voor de promotie van het Koningslied. Dat meldt de NOS donderdag. De omroep baseert zich op een overeenkomst tussen de NPO en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging. De NOS heeft die overeenkomst opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).


Uit de WOB-stukken blijkt ook dat de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging de NPO maximaal 1.875.000 euro heeft betaald voor alle evenementen rond de inhuldiging. Naast het Koningslied ging het daarbij om de Koningsspelen, de uitreiking van het eerste exemplaar van het Droomboek en het dankfeest voor prinses Beatrix.

Eind juli werd al bekend dat het omstreden Koningslied, dat in 2013 werd gemaakt voor de inhuldiging van koning Willem-Alexander, veel duurder was dan gedacht. Het lied kostte 550.000 euro. Er is 400.000 euro uitgegeven voor de productie van het liedje. Daarbovenop kwam de 150.000 euro die de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zelf bijdroeg.

Aandacht

Uit de WOB-stukken blijkt nu volgens de NOS dat er ook is betaald voor 'programmakosten NPO Radio 2 en DWDD'. Er moest 'redactionele aandacht' en 'promotie rond de actie' komen 'binnen de NPO Radio 2 programmering' en 'binnen DWDD'. Hoeveel NPO Radio 2 en DWDD kregen wordt uit de WOB-stukken niet duidelijk. De bedragen zijn onzichtbaar gemaakt omdat het volgens de NPO en de VARA bedrijfsgevoelige informatie betreft, aldus de NOS.

Er werd gekozen voor Radio 2 en DWDD omdat die een groot bereik hebben.

Foto: BuzzR
10 september 2015 - 09:47 |  Redactie |  0 reacties
 

Reacties