×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

70 jaar getrouwd

Door Marc van der Linden

Op maandag 20 november zijn koningin Elizabeth en prins Philip 70 jaar getrouwd. Dat wordt een platina of briljanten huwelijk genoemd. In Nederland behalen steeds meer paren deze mijlpaal. In 2016 waren er 219 paren die vierden dat zij zeventig jaar getrouwd waren, terwijl 254 paren zelfs nog langer geleden in het huwelijk traden. Die groei zal nog wel even doorzetten, want deze mensen stammen nog uit de tijd dat je gewoonweg niet ging scheiden.

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

Koning onthult gerestaureerde Glazen Koets

Rijtuig te zien in Louwman Museum

Koning onthult gerestaureerde Glazen Koets

Exact tweehonderd jaar nadat Willem I het koningschap aanvaardde, is in het Louwman Museum in Den Haag een tentoonstelling over de restauratie van de Glazen Koets geopend.


Koning Willem-Alexander kwam maandagmiddag naar het museum om het pronkstuk van de expositie te onthullen, het oudste rijtuig van het Koninklijk Staldepartement. Het rijtuig is onder meer gebruikt bij de huwelijken van zijn ouders prinses Beatrix en prins Claus, en zijn grootouders prinses Juliana en prins Bernhard.

Professor Henk te Velde, lid van het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk, nam de huidige koning mee terug in de tijd. ''Willem reed, nog zonder Glazen Koets maar wel per rijtuig, op 16 maart 1815 vanaf Noordeinde naar het Binnenhof. Kanonschoten klonken bij zijn vertrek aan en het koninklijke rijtuig werd voorafgegaan door een militaire escorte en begeleid door lakeien en een reeks rijtuigen met ministers, leden van de hofhouding en de adel'', bracht Te Velde in herinnering.

Modern

Willem I bestelde de Glazen Koets in 1821 bij de Brusselse rijtuigbouwer Pierre Simons, die het rijtuig pas in 1826 voltooide. ''Bij een koets denken we nu aan iets archaïsch, maar het was toen een moderne vorm van vervoer. In Noord-Nederland reed pas in 1838 de eerste trein en pas rond 1900 de eerste auto'', zei Te Velde. ''Het rijtuig was niet voor dagelijks gebruik, maar voor ceremoniële gebeurtenissen en de fraaie vorm benadrukte de waardigheid van het koningschap. Maar als het rijtuig langsreed, dan was het toch eigenlijk alsof je een moderne representatieve bolide zag.''

''Het rijtuig was representatief en modern, maar werd gebruikt op momenten dat nu de gouden koets wordt ingezet, vooral op Prinsjesdag.'' Te Velde noemde de Glazen Koets zowel tijdlozer als historischer dan de Gouden Koets, die rond 1900 werd gebouwd toen er al auto's reden en meteen als een museumstuk werd gezien.

Restauratie

Koetsen zijn inmiddels uit het straatbeeld verdwenen, behalve in Den Haag waar ambassadeurs nog steeds met galarijtuigen naar Paleis Noordeinde worden gebracht, zei museumeigenaar Evert Louwman.

De Glazen Koets is de afgelopen vijf jaar grondig gerestaureerd, net zolang als de bouw had geduurd. Daar ging al twee jaar historisch onderzoek aan vooraf. Louwman noemde de koets opvallend groot en elegant, hij is zelfs een beetje verliefd geworden op het schitterende koetswerk. ''Deskundigen noemen dit de mooiste koets van Europa. Ik ben blij dat het is gelukt dat de koets nu in dit museum staat.''

De tentoonstelling over de restauratie en de Glazen Koets zelf zijn tot en met 21 juni in het Louwman Museum te zien.

Foto: BuzzR, Twitter: @200jaarNL
16 maart 2015 - 17:11 |  Redactie |  0 reacties
 

Reacties