×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Mode van Oranje

Door Marc van der Linden

Ik heb weleens medelijden met koningin Máxima. Niet vaak hoor, want dat heeft ze helemaal niet nodig. Maar de obsessie met haar kleding lijkt steeds groter te worden. Ik geef het eerlijk toe: ook ik ben elke keer benieuwd wat ze ergens draagt. Ik kom dan niet verder dan mooi of minder mooi, en een enkele keer lelijk. Dat zegt niks over die kleding, maar alles over mijn smaak en het is dus totaal niet objectief. Maar ondertussen vindt half Nederland er wat van. Er is zelfs een website die…

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

Constantijn feliciteert Commissariaat

Prins houdt toespraak over mediatoezicht

Constantijn feliciteert Commissariaat

Prins Constantijn heeft maandagmiddag het Commissariaat voor de Media gefeliciteerd met het 25-jarig bestaan. Dat deed de prins tijdens het jubileumcongres Mediatoezicht in Beweging in theater Spant! in Bussum.


Constantijn sprak op het congres als kabinetschef van eurocommissaris Neelie Kroes. Zijn toespraak begon met een biecht. Zo onthulde hij dat hij in het verleden ooit in een rapport had geadviseerd het Commissariaat voor de Media te laten fuseren met de OPTA. ''Soms is het goed als een consultatierapport in een diepe la verdwijnt'', grapte Constantijn.

Tegenwoordig is 25 jaar een leeftijd waarop je al minstens drie internetbedrijfjes moet hebben opgezet'', zei Constantijn over het jubileum. In 25 jaar is het werkterrein van de mediawaakhond volledig veranderd, hield de kabinetschef zijn toehoorders voor. ''25 jaar geleden bestond er nog geen e-mail, geen internet en waren er nauwelijks mobiele telefoons. Toen waren computers nog beige met cassettebandjes. Toen keken we naar de Soundmixshow.''

Explosie van aanbod

Met de komst van commerciële zenders, internet en digitale televisie, video on demand en apps voltrok zich de afgelopen 25 jaar een explosie van het aanbod van audiovisuele content. In deze ontwikkeling is de consument centraal komen te staan. We bepalen nu zelf wanneer we het willen zien, waar en op welk scherm.''

In heel Europa wordt volgens Constantijn met bewondering gekeken naar wat het Commissariaat voor de Media in 25 jaar heeft bereikt. Hij omschrijft de Nederlandse toezichthouder als een efficiënte organisatie. Hij zei dat het Commissariaat een voorbeeldfunctie in Europa vervult.

Recente voorbeelden uit Hongarije en Bulgarije, maar ook Italië en ander EU-lidstaten tonen aan dat een cultureel divers, sterk en gevarieerd media-aanbod nog niet overal in Europa vanzelfsprekend is. Deskundig, efficiënt en onafhankelijk toezicht is essentieel. Op dat vlak staat Nederland na 25 jaar Commissariaat voor de Media vooraan. Hiervoor mijn oprechte felicitaties.''

Foto: BuzzR
07 april 2014 - 18:18 |  Redactie |  0 reacties
 

Reacties