×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Rouw, roem en royalty

Door Marc van der Linden

Als je lid bent van een koninklijke familie weet je dat je niet alles privé kunt houden. Dat is, net als bij andere bekende mensen, de prijs van de roem. Bij een zeer tragische gebeurtenis als de dood van koningin Máxima’s zusje is het geen verrassing dat het in het nieuws komt. Sterker nog, het was de Rijksvoorlichtingsdienst die het bekend maakte. De enorme media-aandacht voor deze intens verdrietige omstandigheden hoort er in onze tijd nu eenmaal bij. Maar wat doet Nederland dat respectvol…

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

Máxima’s kledinggeheimen

Máxima’s kledinggeheimen

Voor verzamelaars van boeken over het Koningshuis zijn het mooie, maar dure tijden. In aanloop naar het vijfjarig jubileum van Willem-Alexander als staatshoofd op 30 april zijn velen op het idee gekomen een boek uit te brengen over het koningspaar of alleen over koningin Máxima. Een snelle optelsom leert dat er momenteel al bijna tien boeken in deze periode uitkomen. Dat is op zich jammer, want in elk boek zit veel werk en het bevat eigen elementen, die niet in de andere boeken voorkomen. Boekwinkels zullen echter meestal niet het hele assortiment willen inkopen, omdat er dan te veel keuze is en overdaad meestal niet bevorderlijk is voor de verkoop.


Daardoor zullen sommige boeken, met hoeveel liefde ze ook tot stand zijn gekomen, minder verkopen dan verwacht en zullen andere boeken, vooral als er een goede marketingcampagne bij zit, het juist beter doen. Ik heb nog niet alle boeken gezien en kan dus geen eerlijke vergelijking maken. Daarnaast ken ik de meeste makers persoonlijk, dus ik geef hen liever persoonlijk mijn mening dan dat ik dat in het openbaar doe, bijvoorbeeld in deze column. Bovendien heb ik zelf een boek gemaakt over koningin Máxima dat als eerste verscheen en om dan de andere boeken te gaan recenseren, voelt wat ongemakkelijk.

Toch wil ik hier één boek uitlichten, omdat het me positief verrast heeft. Josine Droogendijk kwam met het boek De Magie Van Máxima en daar heb ik veel van opgestoken. Voorheen vond ik dat er te veel aandacht was voor de kleding van onze koningin. Máxima kon niet ergens verschijnen of binnen een paar minuten was het merk van haar kleding bekend en soms ook wat het gekost zou hebben.

Ook was er naar mijn mening overdreven veel aandacht voor het herdragen van kleding. Er is toch geen mens die verwacht dat de koningin altijd en overal alleen maar nieuwe kleding aan heeft? Natuurlijk draagt zij haar mooie kleding meer dan eens, zoals we dat allemaal doen. Daar is toch niks bijzonders aan?

Maar toen las ik het boek van Josine, waardoor me duidelijk werd hoe inventief Máxima met dat herdragen omgaat. En ook hoe ze de uiterlijke kant van haar rol als koningin heel bewust en consequent heeft uitgevoerd in de afgelopen vijf jaar. Josine’s boek is niet alleen interessant omdat je echt meer te weten komt over de keuzes die de koningin op kledinggebied maakt, maar ook omdat het boek praktische voorbeelden geeft die iedere vrouw zou kunnen gebruiken bij haar eigen garderobe.

Wie denkt niets te hebben om aan te trekken, zal door De Magie Van Máxima ongetwijfeld geïnspireerd worden om net als de koningin meer te gaan combineren, waardoor een geheel nieuwe look ontstaat. De aankoop van het boek gaat gegarandeerd geld opleveren, want vrouwelijke lezers zullen na lezing ongetwijfeld met een heel andere blik naar hun eigen kledingkast kijken.

Ook bij mij heeft het wat veranderd. Ik weet nu zeker dat Máxima haar kleding gebruikt als een extra manier om zich uit te drukken. Vaak zijn kleuren of juwelen heel bewust gekozen en werken ze als een stil charmeoffensief, omdat ze de gastheer of -vrouw in stilte vertellen dat de koningin zich vooraf goed heeft ingelezen over het project dat ze bezoekt. Reden voor mij om voortaan toch meer alert te zijn op haar uiterlijk en zelf te ontdekken welke boodschap er met kleding of juwelen gegeven wordt.

 

Reacties