×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Emoties

Door Marc van der Linden

Leden van koninklijke families leren vanaf jonge leeftijd zich in het openbaar beheerst te gedragen. Het tonen van te veel emotie – blij of verdrietig – wordt als ongepast gezien. Prinses Theodora van Griekenland, die tegenwoordig als actrice onder de naam Theodora Greece werkt, vertelde me eens dat dat voor haar het moeilijkste was toen ze acteerlessen ging nemen. Als actrice moest ze emoties kunnen laten zien, terwijl ze haar leven lang juist geleerd had die te verbergen. Maar de 21ste eeuw…

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

De kleding van Diana

De kleding van Diana

Door Marc van der Linden

Ik was het afgelopen weekend in Londen, waar in Kensington Palace net de tentoonstelling Diana: Her Fashion Story was geopend. En dat was te merken: er stonden lange rijen bij het paleis om de kleding van misschien wel de beroemdste vrouw van de vorige eeuw te zien. Ondanks die belangstelling dient zich de vraag aan: waarom alleen haar kleding? Diana is inmiddels bijna twintig jaar dood en voor veel mensen is ze meer dan alleen een mooi aangeklede prinses. Toch koos Kensington Palace ervoor om met 25 kledingstukken – voornamelijk jurken – het verhaal van Diana te vertellen.


Het paleis moest wel: Diana’s zoons wonen letterlijk onder hetzelfde dak als waar de tentoonstelling is ondergebracht en zij waken terecht als tijgers over de nalatenschap van hun moeder. Wanklanken, over hun moeder maar net zo goed over hun vader of diens huidige echtgenote Camilla, worden niet geaccepteerd. Daarvoor ligt alles wat er in de jaren negentig is gebeurd nog veel te gevoelig. De scheiding van Charles en Diana, de wijze waarop zij elkaar bestookten via de media en de dramatische dood van de prinses lijken nog lang niet helemaal verwerkt door William en Harry. En hoe kun je een volledige tentoonstelling maken zonder die aspecten rondom Diana’s bestaan te benoemen?

Daarnaast is Kensington Palace nog steeds een koninklijke residentie en dus niet de plek voor kritiek op de Britse monarchie. En bij Diana’s leven ontkom je er niet aan om ook kritisch naar dat instituut te kijken. Toch hebben de Britten de tentoonstelling van Diana’s kledingstukken handig aangepakt. Ze laten zien hoe de prinses al vanaf het allereerste moment dat ze gepresenteerd werd als de toekomstige vrouw van prins Charles een brug wist te slaan tussen royalty en het leven van gewone mensen. Doordat ze zich, in tegenstelling tot de andere royals, niet stijf kleedde en een goed oog had voor mode en wat er op straat gebeurde, werd ze, zo maakt de tentoonstelling duidelijk, al vanaf het prille begin een People’s Princess (een prinses van de mensen) lang voordat ze die eretitel daadwerkelijk kreeg.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het tweedpakje uit haar verlovingstijd. Op het eerste gezicht oersaai. Maar wie goed naar het jasje kijkt, ziet dat het een beetje in de stijl van een bomberjack was, hét item waar ieder hip persoon in die tijd mee rondliep. Hetzelfde geldt voor de avondjurk van groene pailletten. Die kon zo van de set van Dynasty zijn gekomen, uit de kast van Joan Collins. Royalty en een soap op televisie lagen op dat moment nog mijlenver uit elkaar. Maar Diana wist dat het publiek die serie verslond en snapte dus dat ze best in een Alexis-jurk naar een feestje kon gaan. Vreemd maar waar: zo bracht Diana toen al de monarchie dichter bij de mensen.

 

Reacties