×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Vijftig

Door Marc van der Linden

’Een heel speciale ontmoeting met een mij nog onbekende heer vindt plaats op 27 april. Wat ik over hem heb gehoord, is overigens heel positief. Hij schijnt energiek en vitaal te zijn en midden in het leven te staan. En hij oogt véél jonger dan zijn leeftijd. Zijn naam is Abraham, achternaam onbekend. Ik verheug me erop’, aldus koning Willem-Alexander begin dit jaar in een toespraak. De woorden deden me goed, want kennelijk wen je aan de gedachte dat je op een gegeven moment een halve eeuw oud…

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

Bernhards miljoenenauto

Bernhards miljoenenauto

Dat prins Bernhard dol was op mooie auto’s, was algemeen bekend. Maar dat hij er een lucratief handeltje op nahield met diezelfde auto’s wisten minder mensen. De prins kon dankzij zijn relaties in de hoogste kringen - vaak extra voordelig - de mooiste en meest bijzondere auto’s kopen.


Begin jaren vijftig kocht hij zijn eerste Ferrari en die beviel zo goed dat hij een vriendschap begon met Enzo Ferrari, de eigenaar van de fabriek die beroemde sportauto’s maakte. Bernhard regelde met hem dat hij Ferrari’s kon kopen in minder gangbare kleuren. In 1953 was de Ferrari 212 de eerste auto die de prins via Enzo kocht. Bernhard bedong niet alleen korting, maar liet hem via België komen om geen invoerrechten te hoeven te betalen. Ook liet hij het chassis-nummer aanpassen, zodat het leek alsof het om een oudere auto ging.

De prins reed zes jaar met de auto en verkocht hem toen aan Bob Stowaldt uit San Diego. De auto bleef daar tot 2011, toen hij weer in Nederland terecht kwam. Afgelopen week - op 19 november - kwam de auto weer op een veiling en volgens de website waarop hij werd aangeboden bracht de Ferrari minimaal 1,2 miljoen euro op. Een enorm bedrag, minimaal het dertigvoudige van wat Bernhard er ooit voor betaald had. Hoeveel de prins er bij de verkoop in 1959 aan overhield, is nooit bekend geworden. Maar de meeste bronnen gaan er van uit dat hij er meer voor terugkreeg dan hij er ooit voor betaald had. In elk geval kocht de prins daarna om de zoveel jaar een nieuwe Ferrari die hij daarna weer voor een hogere prijs doorverkocht. Het feit dat de auto van de echtgenoot van de Nederlandse koningin was geweest, maakte het voor verzamelaars extra interessant. En dat de auto bovendien in een kleur was die niet gangbaar is voor Ferrari, zorgde ook voor extra waarde. Hoe vaak Bernhard zo een auto heeft verkocht is niet bekend, maar het moeten er vele zijn geweest. Het mooie is: Bernhard verdiende er aan, maar de kopers waarschijnlijk nog meer. Want wie had kunnen denken dat een AA-auto uit 1959 nu minimaal 1,2 miljoen euro (bijna drie miljoen oude guldens!) zou opbrengen...

 

Reacties