×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

De oprechte koning

Door Marc van der Linden

Onze koning deelt veel meer van zijn gevoelens dan al zijn voorgangers tezamen. Via de sociale media reageert hij openlijk op mooie prestaties van sporters, maar ook op grote gebeurtenissen die de wereld schokken.

Lees column

Wilt u op de hoogte blijven via de Royalty nieuwsbrief? Schrijf u nu in!

Het ondergoed van Elizabeth

Het ondergoed van Elizabeth

Vroeger was de regel duidelijk: wie de Oranjes als klant had, moest daarover zwijgen als het graf. Ik herinner me nog de smeekbede van een hoedenmaakster die voor toen nog koningin Beatrix had gewerkt en die ik daarover had geïnterviewd. Na het interview had ze trots met het paleis gebeld en daarbij had ze de wind van voren gekregen. Als het gepubliceerd zou worden, zou ze haar klant verliezen. Met pijn in het hart heb ik het verhaal verscheurd, want ik wilde natuurlijk niet dat die mevrouw haar belangrijkste klant kwijt zou raken.


Tegenwoordig mogen de leveranciers best vertellen dat ze het koningshuis als klant hebben. Sterker nog, de nieuwe generatie maakt er geen geheim van bij wie ze het liefste shoppen. Afgelopen week waren de prinsessen Aimée en Margarita samen te gast bij de modeshow van Addy van den Krommenacker. Zij vertegenwoordigden samen de steeds groter wordende groep van Oranje-vrouwen die graag bij deze Bossche couturier kleding kopen. Geen wonder ook: vrouwen voelen zich in zijn kleding op hun mooist. Addy kleedt ook prinses Irene en prinses Carolina en ik verwacht dat hij ook nog wel eens iets voor koningin Máxima zal gaan maken. De Oranjes lijken zelf ook te beseffen dat de bedrijven waar zij klant zijn, vaak tot de top van Nederland behoren. Vaak gaat het zelfstandigen die met hard werken en het nemen van risico’s veel bereikt hebben. Voor die mensen is de koninklijke klandizie een steuntje in de rug en levert het wellicht ook extra werk op. Natuurlijk moeten de Oranjes wel kunnen rekenen op een zekere discretie, maar dat geldt natuurlijk voor alle klanten bij zo’n zaak. Als de favoriete bakker van Máxima onthult op welke dagen zij taartjes bestelt, dan gaat dat te ver. Maar als hij vertelt over zijn vak en waarom het koninklijk huis juist bij hem klant is, moet dat geen probleem zijn. In Engeland gaat men nog verder. Daar wordt eens in de zoveel tijd bekend gemaakt wat welke royal waar koopt. De bedrijven die mogen leveren aan de Queen mogen ook haar wapen op hun producten gebruiken. Berry Bros. & Rudd is de vaste drankenhandel van zowel Elizabeth als Charles. De taarten, koekjes en andere lekkernijen die niet ten paleize worden gebakken, komen van Fisher & Donaldson. Prins Charles gebruikt zeep en eau de toilette van Yardley. En we mogen zelfs weten dat het ondergoed van Elizabeth van Rigby & Peller komt. Het zal nog heel lang duren voordat de Oranjes die geheimen zullen prijsgeven. Als het al ooit gebeurt...

 

Reacties